We hebben de wereld van sales in de afgelopen jaren sterk zien veranderen. Zo hoeven we bijvoorbeeld steeds minder vaak de deur uit om iets te kopen. We bestellen steeds meer online en het wordt aan de voordeur bezorgd. Het is duidelijk dat we steeds meer verschuiven van offline verkopen naar online verkopen, en daar zien we weer nieuwe veranderingen ontstaan. Was het voorheen normaal om 4 of 5 werkdagen op een bestelling te wachten, tegenwoordig verwachten consumenten dat de bestelling de volgende werkdag al wordt bezorgd.
Er zijn zelfs partijen die bezorging op dezelfde dag van bestellen garanderen. Zomaar wat voorbeelden van hoe de wereld van sales voortdurend blijft veranderen. Welke veranderingen staan ons nog te wachten? Wij benoemen 5 veranderingen in het aankoopgedrag waar salesprofessionals rekening mee moeten houden in de toekomst.
1. De vloot aan leveranciers
In het verleden was het heel normaal om als bedrijf tientallen verschillende leveranciers te hebben. Er is hierin een nieuwe trend ontstaan, op het vlak van rationalisatie, waarbij bedrijven er alles aan doen om te werken met zo min mogelijk leveranciers. Goede banden met betrouwbare leveranciers leveren veel voordelen op. Toch is het belangrijk om ook bewust te zijn van de risico’s van het hebben van weinig leveranciers. Jouw bedrijf wordt hard geraakt wanneer één van de leveranciers failliet gaat, bijvoorbeeld. Kun jij je dan nog wel houden aan de snelle levertijden die je garandeert?
2. Gezondheidsproducten worden belangrijker
Salesprofessionals die actief zijn in de gezondheidsbranche mogen meer drukte verwachten. We hebben allemaal te maken met het coronavirus en dit virus heeft gezorgd voor meerdere angsten. Natuurlijk bestaat er voor velen de angst het virus op te lopen, maar er komen meer angsten bij kijken. Zo is een aardig deel van de consumenten bang dat het coronavirus de start is van veel meer virussen waar we moeilijk tegenop kunnen boksen. Deze angst zorgt ervoor dat er ineens veel meer aandacht is voor gezondheidsproducten, waardoor er binnen deze branche extra drukte ontstaat.
3. Meer aandacht voor lokaal zaken doen
De coronacrisis heeft natuurlijk gezorgd voor veel veranderingen in de maatschappij. Veranderingen die we niet aan hadden zien komen en die in sneltreinvaart zijn doorgevoerd. Het heeft er ook voor gezorgd dat consumenten zich meer bewust zijn van met wie zij zaken doen. Het zijn vooral de lokale, kleinere ondernemers die het moeilijk hebben in deze tijd. Veel consumenten stappen dan ook over van zakendoen met de grootste partijen naar zakendoen met lokale ondernemers. Dit is een trend die zich naar verwachting voort zal zetten.
4. Cosmetica branche krijgt het minder druk
We noemden net al even dat bepaalde branches, zoals de gezondheidsbranche, het drukker gaan krijgen. Helaas zijn er ook branches die de drukte zien afnemen. Veel mensen hebben langere tijd thuis moeten werken, of doen dit nog steeds, waardoor zij niet de behoefte hebben gevoeld om zich op te maken voor de buitenwereld. Vrouwen die ineens langere tijd geen make-up meer gebruiken merken dat de huidkwaliteit beter wordt. Dit zorgt ervoor dat steeds meer vrouwen besluiten om ook in de toekomst geen make-up meer te gebruiken, of enkel in lichte mate. Hierdoor zal de cosmetica branche een daling van de omzet zien.
5. Online is een absolute must
Veel Nederlandse bedrijven bieden al langere tijd online diensten aan. Fysieke winkels hebben in de afgelopen jaren vaak al besloten om ook een webwinkel in te richten. Toch zijn er ook nog bedrijven die uitsluitend offline handelen en die het online zakendoen tot nu toe af hebben gehouden. De afgelopen maanden hebben ervoor gezorgd dat het online zijn een echte must is geworden. Hoef je de deur niet uit, dan ga je de deur niet uit. Dus? Je bestelt alles online. Het zijn vooral de bedrijven die uitsluitend offline handelen die het hardst zijn geraakt in de coronatijd tot nu toe.
Optimaliseer je sales, ook in deze tijd
De coronatijd is een lastige tijd voor ontzettend veel ondernemers. Juist nu is het belangrijk om alles op alles te zetten om de salesafdeling optimaal te laten draaien. Wil jij de sales optimaliseren en kun je hier wel wat professionele ondersteuning bij gebruiken? Dan staat Harold Jones Coaching voor je klaar. Neem gerust eens contact op voor meer informatie, advies of een afspraak.