Amsterdam e.o.
06-512 931 65
harold_jones@live.nl

Lichaamstaal tijdens een salesgesprek beïnvloed klant

Salesgesprekken vinden in deze tijd op veel verschillende manieren plaats. Zo worden veel van deze gesprekken telefonisch gevoerd en een deel van de salesgesprekken vindt volledig online plaats. Het is dan vooral belangrijk om goed te letten op de woorden die je gebruikt. Pas deze zo veel mogelijk op de klant aan, bijvoorbeeld door woorden te gebruiken die door de klant zelf ook worden gebruikt. Vindt het salesgesprek persoonlijk plaats, tijdens een face to face ontmoeting? Dan is het belangrijk om te weten dat lichaamstaal ook een grote invloed heeft op de klant.

Lichaamstaal is de meest belangrijke vorm van communicatie

Albert Mehrabian, een emeritus-hoogleraar psychologie aan de UCLA, heeft talloze onderzoeken gedaan op het vlak van verbale en non-verbale communicatie. Zo heeft hij onderzocht waar communicatie nu precies uit bestaat. De conclusie liegt er niet om. Slechts 7 procent van de communicatie bestaat uit woorden die worden uitgesproken. Een veel groter deel, namelijk 38 procent, wordt door de stem bepaald. Het grootste deel van communicatie, namelijk 55 procent, bestaat uit lichaamstaal. Toch is lichaamstaal vaak de taal die we tijdens een salesgesprek makkelijk vergeten.

Het gebruik van verkeerde lichaamstaal

Het is goed om te letten op je lichaamstaal tijdens een salesgesprek, vooral omdat je lichaamstaal kan zorgen voor zowel succes als het mislopen van een opdracht. Er zijn meerdere dingen die je vooral niet moet doen. Sla de armen nooit over elkaar tijdens een salesgesprek. Hiermee plaats je namelijk een blokkade tussen jou en de klant, waardoor je het signaal afgeeft dat het je niet veel interesseert wat de klant je te vertellen heeft. Zit je voortdurend aan je gezicht tijdens een gesprek? Dan geeft dit het signaal af dat je niet volledig eerlijk bent. Kijk je veel in de rondte in plaats van dat je de klant in de ogen aankijkt? Dan laat dit de klant weten dat je niet echt met de klant bezig bent. Het is ook af te raden om zo erg met lichaamstaal bezig te zijn dat het niet meer natuurlijk is. Dit zorgt voor onzekerheid en dat straal je ook uit.

Wat moet je dan wel doen als het om lichaamstaal gaat?

Zorg voor een open en zelfverzekerde houding. Sta of zit rechtop en leun wat naar voren. Dit laat zien dat je echt in de klant geïnteresseerd bent. Neem een ontspannen houding aan en probeer deze gedurende het gesprek te behouden. Ontspan de armen en de vingers. Dit geeft een signaal af dat je je comfortabel voelt in het gesprek, waardoor je de geloofwaardigheid verhoogt. Pas je spreektempo en je lichaamstaal zo veel mogelijk aan dat van de klant aan. Onbewust zorgt dit namelijk direct voor een sterkere onderlinge band.

Haal meer resultaat uit de salesgesprekken

Lichaamstaal heeft een grote invloed op de klant en het is daarom zeer aan te raden om extra aandacht te besteden aan lichaamstaal tijdens een salesgesprek. Wil jij meer resultaat uit salesgesprekken halen? Dan ben je welkom bij Harold Jones Coaching. Neem gerust eens contact op om te ontdekken wat wij precies voor je kunnen betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *