Een offerte kan het verschil maken tussen een opdracht binnenhalen of falen. Het is daarom belangrijk dat de offerte goed in elkaar steekt en de opdrachtgever precies dat biedt wat deze van jou verwacht. Dit betekent dat je offerte met de tijd mee moet bewegen en steeds vraagt om aanpassing en ontwikkeling. Harold Jones Coaching geeft je graag 7 tips voor een goede offerte.
1. Maak duidelijk dat je het begrijpt
Een offerte wordt aangevraagd omdat er een vraagstuk is. De aanvrager heeft behoefte aan een goede oplossing in de vorm van een product of dienst. Maak duidelijk dat je het probleem van de offerteaanvrager hebt begrepen. Dit betekent dat je helder aangeeft wat de huidige situatie van de aanvrager is, waarbij je specifiek de pijnpunten benoemd waar hij of zij mee te maken heeft. Zorg voor herkenning.
2. Het antwoord op de vraag
Heb je goed omschreven wat de huidige situatie van de aanvrager is en, vooral, wat de pijnpunten zijn waar deze aanvrager mee te maken heeft? Leg dan duidelijk uit hoe jouw product of dienst hét antwoord op het vraagstuk vormt. Maak duidelijk waarom jouw product of dienst de oplossing is waar de aanvrager écht mee geholpen is.
3. Luister goed naar de aanvrager
Iemand kan vaak op meerdere manieren een offerte aanvragen. Soms gebeurt dit tijdens een persoonlijk gesprek, soms verloopt dit volledig online. Hoe dan ook legt de aanvrager het vraagstuk bij jou neer. Luister goed naar de manier waarop de aanvrager dit doet of, in het geval van een online aanvraag, lees goed hoe het probleem wordt geformuleerd. Het is goed om in de offerte zo veel mogelijk woorden te gebruiken die de aanvrager zelf ook gebruikt.
4. Maak jezelf onderscheidend
Over het algemeen is het natuurlijk zo dat een aanvrager van een offerte bij meerdere partijen terecht kan voor een offerte. Het is aan jou om in de offerte te overtuigen van jouw meerwaarde ten opzichte van andere partijen waarbij een offerte aan is gevraagd. Waarom is de aanvrager bij jou beter af dan bij een ander? Wat maakt jou uniek? Zorg ervoor dat je duidelijk in de offerte verwerkt wat jou onderscheidend maakt.
5. Een opsomming van voordelen
Jouw product of dienst biedt voordelen aan de aanvrager, maar wat zijn deze voordelen precies? Het is goed om de voordelen te benoemen op een zo kort en helder mogelijke manier. Met het oog hierop is het aan te raden om een opsomming van voordelen in de offerte op te nemen.
6. Ga voor persoonlijk en uniek
Er zijn bedrijven die voor de offertes gebruik maken van standaard opzetjes die op internet te vinden zijn. Dit hoeft niet direct problemen op te leveren, maar het kan je wel de opdracht kosten. Door deze werkwijze te hanteren ontstaat er namelijk het risico dat de aanvrager meerdere offertes met (gedeeltelijk) gelijke teksten ontvangt. Dit geeft direct het signaal af dat de aanvrager niet interessant genoeg is om even je best voor te doen. Natuurlijk bedoel jij dit niet zo, maar zo zal de aanvrager dit wel voelen. Maak iedere offerte persoonlijk en uniek.
7. Houd het zo kort mogelijk
Jij weet alles van jouw bedrijf en van de waarde van jouw producten of diensten. Het is daarom heel verleidelijk om ook alles te delen in je offerte. Vraag jezelf af welke stukjes ‘waarde’ voor de aanvrager wel interessant zijn en welke niet. Het is namelijk belangrijk om je offerte zo kort mogelijk te houden.
Geef je sales een boost!
Het verhogen van de sales prestaties heeft natuurlijk met veel meer te maken dan enkel met de offertes die je aanbiedt. Wil jij de sales een boost geven? Dan ben je welkom bij Harold Jones Coaching. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, advies of een afspraak.